Jednym z głównych elementów Reformy Edukacji była Reforma Programowa. Wśród jej założeń jest m.in. zmiana filozofii i metod oceniania uczniów. Celem reformy w zakresie oceniania jest doprowadzenie do tego, że będziemy oceniali pracę, postępy ucznia, a nie stan. Nauczyciel ma wskazywać uczniowi co ten osiągnął, co zrobił dobrze, co potrafi promując go do rozwoju. Ma w pełni informować go o tym, jakie trudności musi pokonać by osiągnął cel, do którego zmierza. Ocenianiu podlegają osiągnięcia edukacyjne jak i zachowanie ucznia. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu poziomu i postępów w opanowaniu przez uczniów umiejętności i wiadomości w stosunku do wymagań wynikających z programów nauczania uwzględniających „Postawę programową" oraz formułowaniu oceny.
Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- poinformowanie ucznia o postępie i poziomie jego osiągnięć edukacyjnych;
- pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
- motywowanie ucznia do dalszej pracy;
- dostarczenie rodzicom (opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia;
- umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
Wychodząc z założenia, że u podstaw zmian filozofii oceniania jest świadomość, że oceniamy nie to, czego uczeń nie umie, ale to co potrafi i jak posługuje się zdobytą wiedzą, budowaliśmy SSO tak, by przygotował ucznia w procesie uczenia się do zrozumienia i stosowania autoewal nacji i autorefleksji. Jego celem jest wspieranie ucznia, podkreślanie jego mocnych stron, docenianie wkładu pracy, umacnianie wiary we własne siły, a także kształtowanie poczucia odpowiedzialności i umiejętności podejmowania świadomych decyzji i samodzielnych wyborów.
- Wszyscy nauczyciele stosują jednakowy system sprawdzania i oceniania uczniów.
- Uczniowie i rodzice znają zasady szkolnego systemu oceniania, z którym wychowawcy zapoznają ich na początku roku szkolnego.
- Rok szkolny dzielimy na dwa semestry. Klasyfikacja śródroczna i końcoworoczna kończy się podsumowaniem osiągnięć edukacyjnych uczniów i ustaleniu ocen w skali 1-6, a w kl. I-1II oceny opisowej (szczegółowe zasady oceny opisowej określa załącznik nr I Regulaminu Oceniania).
- Nauczyciele poszczególnych przedmiotów na początku roku szkolnego (semestru) ustalają:
- liczbę i formę kontrolnych prac pisemnych zgodnie z przedmiotowym systemem oceniania;
- inne formy sprawdzania wiedzy i umiejętności podlegające ocenie (prace domowe, odpowiedzi ustne, kartkówki, referaty, dyktanda, wszelkie przejawy aktywności i postępu, pracę w grupach i systematyczność w przygotowywaniu się do zajęć);
- dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych nauczyciele dostosowują treści programów nauczania do indywidualnych możliwości;
- Największe znaczenie mają oceny z prac klasowych, które w dzienniku nanosimy czerwonym kolorem. Sprawdziany z nauki o języku, dyktanda, kartkówki-zielonym. W kl. I-III za pracę pisemną uważa się: pisanie z pamięci, pisanie ze słuchu, pisanie z komentowaniem, uzupełnianie tekstu.
- Każdej ocenie z pracy pisemnej towarzyszy komentarz pisemny (recenzja) wskazujący na mocne i słabe strony pracy. Prace przekazujemy do wglądu i podpisu rodzicom w ustalonym terminie.
- Uczeń kl. IV-V-VI ma prawo do poprawy pracy klasowej w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej w terminie ustalonym przez nauczyciela (poprawę oceny dopuszczającej i dst pozostawia się do decyzji nauczyciela).Poprawiona ocena jest miarodajna i musi być wpisana do dziennika lekcyjnego kolorem czerwonym obok poprzedniej oceny.
- Uczeń traci prawo do poprawy pracy gdy:
- w trakcie pisania pracy korzystał ze ściąg lub innych niedozwolonych pomocy;
- otrzymał conaj mniej ocenę dostateczną;
- nie zgłosił się w ustalonym terminie;
- świadomie unika zapowiedzianych sprawdzianów;
- Przed każdą formą sprawdzania wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel podaje wyraźnie kryteria ocen oraz zakres materiału.
- Ocena z prac pisemnych w kl. IV-VI (sprawdzianów, prac klasowych) zależyod liczby uzyskanych punktów w stosunku do ilości punktów możliwych douzyskania: zgodnie z kryteriami nauczyciela uczącego.
0-39% -- ndst(l)
40-50% -- dopuszczająca (2)
51-65% -- dostateczna (3)
66-80% -- dobra (4)
81-100% -- b. dobra (5)
powyżej 100% -- celująca (6) - W przypadku dłuższej nieobecności ucznia na zajęciach powinien on zaliczyć materiał u nauczyciela uczącego w ustalonym terminie i formie (ustnej, pisemnej lub praktycznej).
- Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia opinię PPP oraz możliwości
intelektualne ucznia oraz warunki życia. - Nauczyciel przedmiotu na bieżąco i systematycznie informuje rodziców o osiągnięciach dziecka poprzez dzienniczki ucznia.
- Uczeń z poszczególnych przedmiotów otrzymuje w semestrze 4 oceny (a z języka polskiego- 6 ), z wyjątkiem wychowania fizycznego, gdzie wprowadza się ocenę w formie punktów.
- Ocenę końcową - celującą w kl. IV-VI umieszczoną na świadectwie z przedmiotu otrzymuje uczeń, który spełnia warunki na bdb oraz spełnia inne warunki ustalone przez nauczyciela przedmiotu.
- Formą wspomagającą ocenianie uczniów mogą być karty osiągnięć i postępów prowadzone przez nauczycieli przedmiotu.
- Po I semestrze rodzice informowani są na zebraniach o osiągnięciach dziecka w formie karty osiągnięć.
- SSO konsultowany będzie z SU we wrześniu i przy okazji ewaluacji systemu.
- SSO będzie dwukrotnie w roku (XII, III) poddany ewaluacji w wyniku porozumienia z nauczycielami przedmiotów, rodzicami i SU.
SSO- System Szkolnego Oceniania
- W klasach I-I1I oceny klasyfikacyjne końcoworoczne podsumowujące osiągnięcia edukacyjne oraz zachowanie ucznia są ocenami opisowymi, zgodnie z rozporządzeniem MEN z dnia 19 kwietnia 1999r. (Dz. U. Nr 41, póz. 413, §10, pkt. 3 z późniejszymi zmianami).
- Klasyfikowanie semestralne (śródroczne) polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia przewidzianych programem nauczania i odbywa się w formie karty semestralnych osiągnięć ucznia.
- Karta stanowi załącznik do arkusza ocen.
- Z treścią karty rodzice zostają zapoznani na wywiadówce podsumowującej I semestr.
- W celu systematycznego zbierania informacji o bieżących postępach ucznia nauczyciel przez cały rok szkolny prowadzi tzw. punktowe karty obserwacji z poszczególnych edukacji.
- Karta zawiera rejestr umiejętności sporządzony na podstawie przyjętego programu nauczania oraz poziom opanowania tych umiejętności.
pełny - 5 - 6 punktów
dobry - 4 punkty
częściowy - 3 punkty
minimalny - 2 lub l punkt
Do każdego poziomu osiągnięć opracowano wymagania edukacyjne w zakresie
poszczególnych edukacji.
POZIOMY OSIĄGNIĘĆ:
PEŁNY: 5-6 punktów:
- uczeń biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych na poziomie nauczania;
- uczeń potrafi zastosować posiadaną wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów w nowych sytuacjach;
- proponuje rozwiązania nietypowe, rozwiązuje zadania wykraczające poza program nauczania.
WSTECZ |