Urząd Gminy w Dziemianach
Statut Gimnazjum w Dziemianach

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1
Ilekroć w statucie jest mowa, bez bliższego określenia o:

  1. szkole lub gimnazjum – należy przez to rozumieć Gimnazjum w Dziemianach,
  2. dyrektorze szkoły lub dyrektorze gimnazjum – należy przez to rozumieć dyrektora Gimnazjum w Dziemianach.


§ 2
Gimnazjum w Dziemianach jest publicznym Gimnazjum dla dzieci i młodzieży.

§ 3

  1. Siedzibą gimnazjum jest budynek szkoły przy ulicy Wyzwolenia 20 w Dziemianach.
  2. Oddziały gimnazjum mieszczą się w budynku siedziby gimnazjum i w budynku Szkoły Podstawowej w Kaliszu.


Rozdział II
Cele i zadania gimnazjum

§ 4

  1. Cele i zadania gimnazjum określają przepisy dotyczące kształcenia ogólnego.
  2. Głównymi celami gimnazjum są:

    1. wprowadzenie uczniów w świat wiedzy naukowej
    2. wdrażanie ich do samodzielności
    3. pomaganie im w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru kierunku dalszej edukacji
    4. przygotowanie uczniów do aktywnego udziału w życiu społecznym

    § 5
  3. Działalność edukacyjna gimnazjum określona jest przez:

    1. szkolny zestaw programów nauczania obejmujący całą działalność gimnazjum z punktu widzenia dydaktycznego
    2. program wychowawczy gimnazjum opisujący w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym realizowanym przez wszystkich nauczycieli.

  4. Szkolny zestaw programów nauczania oraz program wychowawczy gimnazjum – których przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całego gimnazjum, jak i każdego nauczyciela – tworzą spójną całość.
    3. Obok zadań wychowawczych nauczyciele wykonują również działania opiekuńcze i profilaktyczne odpowiednio do istniejących potrzeb.
    4. Konieczne jest podejmowanie przez nauczycieli działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów.

    § 6
    W gimnazjum, obok przedmiotów (bloków przedmiotowych), wprowadza się następujące ścieżki edukacyjne:
    - edukacja filozoficzna,
    - edukacja czytelnicza i medialna,
    - edukacja prozdrowotna,
    - edukacja ekologiczna,
    - edukacja regionalna – dziedzictwo kulturowe w regionie,
    - obrona cywilna,
    - edukacja europejska,
    - kultura polska na tle cywilizacji śródziemnomorskiej,
    za realizacje których odpowiedzialni są nauczyciele wszystkich przedmiotów, którzy do własnego programu włączają odpowiednio treści danej ścieżki.

    Rozdział III
    Organy gimnazjum

    § 7
    Organami gimnazjum są:
    - dyrektor szkoły,
    - rada pedagogiczna,
    - samorząd uczniowski,
    - rada szkoły oraz rada rodziców, jeżeli zostaną utworzone.

    § 8
    1. Dyrektor szkoły w szczególności:
    1) kieruje działalnością szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
    2) jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
    3) sprawuje nadzór pedagogiczny,
    4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
    5) realizuje uchwały rady szkoły oraz rady pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
    6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym przez radę szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także może organizować administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę szkoły,
    7) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.

    2. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w gimnazjum nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
    Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
    1) zatrudnienia i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników gimnazjum,
    2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom gimnazjum,
    3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i rady szkoły, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników gimnazjum.
    3. Dyrektor szkoły w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą szkoły, rodzicami i samorządem uczniowskim.

    § 9
    1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym, w skład którego wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum, obradującym na zebraniach plenarnych.
    2. Szczegółowy tryb działania rady pedagogicznej określa regulamin ustalony przez radę pedagogiczną.
    3. Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
    4. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane,
    5. Nauczyciele są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników gimnazjum.

    § 10
    1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:
    1) zatwierdzanie planów pracy gimnazjum, po zaopiniowaniu przez radę szkoły,
    2) zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
    3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w gimnazjum, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę szkoły,
    4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli gimnazjum.
    2. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
    1) organizację pracy gimnazjum, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,
    2) projekt planu finansowego gimnazjum,
    3) wnioski dyrektora o przyznawanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
    4) propozycje dyrektora gimnazjum w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
    3. Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu gimnazjum i przedstawia go do uchwalenia radzie szkoły. Do czasu powołania rady szkoły kompetencję tą wykonuje rada pedagogiczna.
    4. Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o powołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w gimnazjum.

    § 11
    1. W gimnazjum działa samorząd uczniowski.
    2. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum.
    3. Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym. Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
    4. Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.


    § 12
    Samorząd uczniowski może przedstawić radzie szkoły, radzie pedagogicznej orza dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach gimnazjum, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:
    1) prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami,
    2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny, postępów w nauce i zachowaniu,
    3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,
    4) prawo redagowania i wydawania gazety szkolnej,
    5) prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z dyrektorem,
    6) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.

    § 13
    1. W gimnazjum może działać rada szkoły.
    2. Rada szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych gimnazjum, a także:
    1) uchwala statut gimnazjum,
    2) przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego, środków specjalnych gimnazjum i opiniuje plan finansowy gimnazjum,
    3) może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad gimnazjum z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności gimnazjum, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w gimnazjum: wnioski te mają dla organu charakter wiążący;
    4) opiniuje plan pracy gimnazjum, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla gimnazjum,
    5) z własnej inicjatywy ocenia sytuację oraz stan gimnazjum i występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego gimnazjum, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.
    3. W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum rada szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady szkoły określa regulamin uchwalony przez radę szkoły.

    § 14
    1. W skład rady szkoły wchodzą w równej liczbie:
    1) nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
    2) rodzice wybrania przez ogół rodziców,
    3) uczniowie wybrani przez ogół uczniów.
    2. Rada szkoły liczy 15 osób.

    § 15
    Tryb wyboru członków rady szkoły:
    - 5 rodziców – wybieranych przez ogół rodziców na zebraniu ogólnym zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy przedstawicieli rodzin. Tryb głosowania (jawny bądź tajny) określa każdorazowo zebranie.
    - 5 nauczycieli – wybranych na posiedzeniu rady pedagogicznej zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
    - 5 uczniów - wybieranych przez ogół uczniów na zebraniu ogólnym zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej połowy uczniów.

    § 16
    1. Kadencja rady szkoły trwa 3 lata.
    2. Rada szkoły uchwala regulamin swojej działalności oraz wybiera przewodniczącego.
    3. Powstanie rady szkoły I kadencji organizuje dyrektor gimnazjum na łączny wniosek dwóch spośród następujących przedmiotów:
    1) rady pedagogicznej,
    2) rady rodziców,
    3) samorządu uczniowskiego.

    § 17
    Do czasu powołania rady szkoły jej zadania wykonuje rada pedagogiczna.

    § 18
    1. W gimnazjum może działać rada rodziców stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
    2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów gimnazjum.
    3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem gimnazjum.

    § 19
    1. Rada rodziców może występować do rady szkoły, rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw gimnazjum.
    2. W celu wspierania działalności statutowej gimnazjum rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
    3. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa uchwalony przez nią regulamin.

    § 20
    Organy gimnazjum współpracują ze sobą w ramach powierzonych kompetencji. Ewentualne spory rozstrzyga się według zasad podległości organów. Spory pomiędzy radą szkoły a dyrektorem rozstrzyga organ prowadzący gimnazjum.

    Rozdział IV
    Organizacja gimnazjum

    § 21
    Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.

    § 22
    1. Podstawowa jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział.
    2. Zasady tworzenia i organizacji oddziałów przysposabiających do pracy, oddziałów integracyjnych, oddziałów z językiem nauczania mniejszości narodowej lub grupy etnicznej określają odrębne przepisy.

    § 23
    1. Oddział można dzielić na grupy na zajęciach języków obcych i informatyki oraz na zajęciach dla których z treści programu nauczania wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, z zastrzeżeniem ust. 2.
    2. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.
    3. W przypadku oddziałów liczących odpowiednio mniej niż 24, lub mniej niż 30 uczniów podział na grupy na zajęciach, o których mowa w ust. 2, można dokonywać za zgodą organu prowadzącego gimnazjum.
    4. Zajęcia z wychowania fizycznego prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.

    § 24
    Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym planie zajęć.

    § 25
    Dla realizacji celów statutowych gimnazjum zapewnia uczniom możliwości korzystania z:
    - pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem,
    - biblioteki,
    - świetlicy,
    - zespołu urządzeń sportowo – rekreacyjnych,
    - gabinetu medycyny szkolnej,
    - pracowni informatycznej,
    - pomieszczeń do działalności organizacji uczniowskich samorządu uczniowskiego.

    § 26
    1. Droga dziecka z domu do szkoły nie może przekraczać 4 km.
    2. Jeżeli droga dziecka z domu do szkoły, w obwodzie którym dziecko mieszka, przekracza 4 km, obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu lub zwrot kosztów przejazdu środkami komunikacji publicznej.
    3. Obowiązkiem gminy jest zapewnienie bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu dzieci niepełnosprawnych uczęszczających do gimnazjum.
    4. Szczegółowe warunki dowozu uczniów oraz opieki, o których mowa w pkt. 1 – 3 zawiera umowa zawarta między dyrektorem gimnazjum a służbami gminy odpowiedzialnymi za dowóz.

    § 27
    1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w gimnazjum ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do szkoły, gimnazjum organizuje świetlicę.
    2. W świetlicy prowadzone są zajęcia w grupach wychowawczych. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.

    § 28
    1. Gimnazjum powinno zapewniać uczniom możliwość i higieniczne warunki spożycia co najmniej jednego ciepłego posiłku w stołówce szkolnej, lub stołówce prowadzanej przez inny podmiot na podstawie umowy zawartej pomiędzy tym podmiotem, a dyrektorem gimnazjum. Umowa powinna określać cenę posiłków dla uczniów.
    2. W budynku nie posiadającym stołówki uczniom należy udostępnić gorący napój (np. mleko lub herbatę).

    § 29
    1. W gimnazjum organizuje się bibliotekę szkolną, jako prasownię, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych gimnazjum, doskonalenia warsztatu pracy nauczycieli, popularyzowania wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz wiedzy o regionie.
    2. Z biblioteki mogą korzystać: uczniowie, nauczycieli i inni pracownicy gimnazjum oraz rodzice.

    § 30
    1. Biblioteka szkolna powinna umożliwiać:
    - gromadzenie i opracowywanie zbiorów,
    - korzystanie ze zbiorów w czytelni i wyposażenie ich poza bibliotekę,
    - prowadzenie przysposobienia czytelniczo – informacyjnego uczniów.
    2. Godziny pracy biblioteki powinny umożliwić dostęp do jej zbiorów podczas zajęć edukacyjnych i po ich zakończeniu.

    § 31
    Szczegółowe zadania oraz zasady korzystania z biblioteki szkolnej określa regulamin biblioteki opracowany przez nauczyciela – bibliotekarza i zatwierdzony przez radę pedagogiczną.

    § 32
    1. Szczegółowa organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora gimnazjum, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania – do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacji gimnazjum zatwierdza organ prowadzący szkołę do dnia 30 maja danego roku.
    2. W arkuszu organizacji gimnazjum określa się w szczególności liczbę pracowników gimnazjum, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę.

    § 33
    Na podstawie zatwierdzonego arkuszu organizacji gimnazjum dyrektor gimnazjum, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych.

    § 34
    1. W gimnazjum, które liczy co najmniej 12 oddziałów tworzy się stanowisko wicedyrektora.
    2. Dyrektor gimnazjum za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.



    Rozdział V
    Nauczyciele

    § 35
    Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i jest odpowiedzialny za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

    § 36
    1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb.
    2. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub inne zespoły problemowo – zadaniowe.
    3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołanych przez dyrektora na wniosek zespołu.

    § 37
    1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
    2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.
    3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

    § 38
    Pracę nauczyciela wychowawcy może wspomagać pedagog szkolny mający za zadanie:
    - wspieranie rodziny i szkoły w zakresie prowadzenia profilaktyki zaburzeń rozwojowych i trudności wychowawczych,
    - prowadzenie doradztwa psychologicznego i pedagogicznego,
    - ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
    - Utrzymywanie współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną w zakresie ustalonym z dyrektorem szkoły.

    § 39
    Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:
    1) Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym);
    2) Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna w świecie;
    3) Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, i na danym etapie;
    4) Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze zarówno indywidualnym jak i społecznym, godząc umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie i za innych, wolność własną i wolność innych;
    5) Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia własnego miejsca w świecie;
    6) Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstaw życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych;
    7) Przygotowywali się do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się;
    8) Posiadali umiejętność słuchania innych i rozumienia ich poglądów oraz umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.

    Rozdział VI
    Uczniowie gimnazjum

    § 40
    1. Do klasy pierwszej gimnazjum przygotowuje się:
    1) z urzędu – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych w obwodzie gimnazjum,
    2) na prośbę rodziców (prawnych opiekunów) – absolwentów sześcioletnich szkół podstawowych zamieszkałych poza obwodem danego gimnazjum, w przypadku gdy gimnazjum dysponuje wolnymi miejscami.

    § 41
    Do klasy programowo wyższej w gimnazjum przyjmuje się ucznia na podstawie:
    1. świadectwa ukończenia klasy niższej w szkole publicznej lub szkole niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej tego samego typu oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę, z której uczeń odszedł,
    2. pozytywnych wyników egzaminów klasyfikacyjnych, przeprowadzanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w przypadku:
    a. przyjmowania do gimnazjum ucznia, który spełnia obowiązek szkolny poza szkołą na podstawie art. 16 i ust. 8 ustawy o systemie oświaty,
    b. ubiegania się o przyjęcie do klasy bezpośrednio wyższej, niż to wynika z ostatniego świadectwa szkolnego ucznia zmieniającego typ szkoły lub profil klasy,
    3. Świadectwa (zaświadczenia) wydanego przez szkołę zagranicą i ostatniego świadectwa szkolnego wydanego w Polsce, po ustaleniu odpowiedniej klasy na podstawie sumy lat nauki szkolnej ucznia.

    § 42
    1. Jeżeli w klasie, do której uczeń przychodzi naucza się innego języka (języków) obcych niż ten, którego uczył się w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia mu uczęszczanie na zajęcia innego oddziału (grupy) w tej samej szkole uczeń może:
    1) uczyć się języka (języków) obowiązujących w danym oddziale, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
    2) kontynuować we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
    3) uczęszczać do klasy z danym językiem w innej szkole.
    2. Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka (języków) obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, wyznaczony przez dyrektora szkoły, a w przypadku gdy dyrektor nie może zapewnić nauczyciela danego języka – przez dyrektora innej szkoły.
    § 43
    Uczniowi klas szóstych szkoły podstawowej w terminie do 31 maja składają w sekretariacie gimnazjum:
    - podanie o przyjęcie do gimnazjum,
    - świadectwo zdrowia,
    - a po zakończeniu roku szkolnego, do 30 czerwca świadectwo ukończenia szkoły podstawowej.

    § 44
    1. Prawa i obowiązki uczniów zawarte są w regulaminie szkolnym.
    2. Regulamin szkolny zawiera w szczególności:
    1) prawa i obowiązki uczniów oraz
    2) rodzaje nagród i kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się do kary: nie mogą być stosowane kary naruszające nietykalność i godność osobistą ucznia,
    3) przypadki, w których dyrektor szkoły może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innego gimnazjum,
    4) warunki pobytu w szkole zapewniające uczniom bezpieczeństwo, ochronę przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.

    § 45
    1. Wiedza i umiejętności ucznia oraz jego zachowanie podlegają ocenie.
    2. Gimnazjum posiada regulamin zasad oceniania, klasyfikacji i promowania uczniów.

    Rozdział VII
    Postanowienia przejściowe i końcowe

    § 46
    Regulamin o którym mowa w § 44 pkt. 1 zostanie przygotowany i przyjęty przez rade pedagogiczną do dnia 15 września 1999 r. Po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

    § 47
    Regulamin o którym mowa w § 45 pkt. 1 zostanie przygotowany i przyjęty do dnia 15 września 1999 r. Po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

    § 48
    W celu zapewnienia działalności statutowej gimnazjum dyrektor gimnazjum może zawierać umowy z dyrektorami szkół podstawowych w sprawach:
    1) wynajmu pomieszczeń dydaktycznych,
    2) korzystania z innych obiektów, np.
    o świetlicy,
    o stołówki,
    o szatni,
    o biblioteki.
    3) innych – określonych przez organ prowadzący.



    § 49
    Organ prowadzący gimnazjum w terminie do 31 sierpnia 1999 r. Dokona przekazania dyrektorowi gimnazjum mienia tworzącego gimnazjum.

    § 50
    Gimnazjum używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.

    § 51
    Gimnazjum może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

    § 52
    Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

    § 53
    Zasady gospodarki finansowej gimnazjum określają odrębne przepisy.